- Forside
- CD
- Vinyl
- Kassettebånd
- DVD/Video
- Tour Lister
- Avisudklip
- Radio/Tv
- Plakater
- Historie
Historie
Historien fra boghandlen stammer fra 1966, men det GNAGS vi kender idag startede først i 1968 og havde kun fire medlemmer. I 1968 skulle der afholdes DM i beatmusik, og de fire drenge fra Skjern og Tarm Peter A.G. Nielsen, Sven Fenger, Jacob Riis-Olsen og Jens G. Nielsen drog mod Holstebro, hvor slaget skulle finde sted. I vinteren 1969/70 gik Sven Fenger ud af gruppen, men GNAGS fortsatte som en trio med Peter på bas og sang, Jacob på guitar og fløjte og Jens på trommer. Der kom flere og flere live jobs og GNAGS begyndte at nærme sig et dansksproget udtryk under indflydelse af tidens danske beat, ikke mindst Alrune Rod. Sommeren 1970 spillede GNAGS i Thy-lejren og var på en længere tur til Holland med en del jobs i Amsterdam, der den sommer var Europas hotte hovedstad med 1000-vis af unge mennesker fra hele verden. GNAGS medvirker også i filmen om Thy-lejren: "Skæve dage i Thy" (1971). I 1971 etablerede GNAGS ved hjælp af et banklån et kollektiv i Haraldsgade i Århus -bydelen Viby. Samtidig indtrådte Ivan "Oehlenschaeg" Sørensen, keyboards, i gruppen og flyttede ind, efter at resten af GNAGS havde lovet hans forældre, at man nok skulle holde den 16-årige til ilden med lektielæsningen! I 1974 suppleredes gruppen af Per Chr. Frost, guitar, fra Århus bandet Viola. Forholdet til Reimar var anspændt, GNAGS ville selv, og gik - igen - i studiet på forventet efterbevilling. Der var imidlertid ikke kø af aftagere til de nye sange og med pladen "Del af en ring" startede GNAGS pladeselskabet Genlyd Grammofon. Albummet blev straks et hit i såkaldt progressive kredse med sange som "Kom/Sammen/Sang". Musikken var indspillet i Rosenberg-studiet af Freddy Hansson. Året efter i 1975 udvidede GNAGS med indspilningsstudiet Feedback Recording, som dannede rammen om tilblivelsen af det tredje GNAGS album "Det Er Det" Blandt gæsterne på pladen var Ole Kühl, saxofon, som i en periode spillede mere eller mindre fast med bandet ved de mange koncerter, der langsomt men sikkert opbyggede GNAGS ry. Pladen rummer senere GNAGS-klassikere som "Ulvetid" og "Jeg Ka´ Ikke Bygge Dit Paradis" I februar 1977 var Per Chr. Frost tilbage i GNAGS og deltog i en stor forårsturne det år. Samme sommer spillede GNAGS endnu engang ved Roskilde Festivalen og er med liveoptagelser derfra med i filmen "Kloden Rokker". Samtidig blev Henning Stærk nyt medlem af bandet, som ønskede sig en rytmisk tandem med de muligheder, de havde hørt på plader med Grateful Dead og Allman Brothers. Resultatet blev et rytmisk løft og albummet "Er Du Hjemme I Aften" blev et kommercielt gennembrud i 1978 med sange som titelnummeret og "Under Bøgen", som snart skulle blive en evergreen. Også numre som "Fra En Fremmed Planet" og "Du Skriver Og Spør", var numre der i lang tid fremover dannede rygraden i bandets live-repertoire.I september 1979 udsendtes efterfølgeren "Burhøns". For første gang lykkedes det, ifølge anmelderne, for GNAGS at fastholde koncertvitaliteten på vinyl. Den nye tid og den nye lyd blev videreudviklet på "Intercity" fra 1980. Herfra kommer bl.a. "Rytmehans" i den første udgave, og den selvbiografiske on-the-road sang "Rockband På Landevejen". GNAGS tog sangene fra pladen med på turne´ til Vesttyskland og Holland for derefter i efteråret 80 at indtage Danmark. Turen blev forlænget efter nytår. I slutningen af 1981 blev Henning Stærk erstattet af den da 19 årige Mads Michelsen. Umiddelbart efter årsskiftet 1981/82 fornyede GNAGS bekendtskabet med Karl Pitterson. Han producerede "Safari", en plade der nok engang flyttede GNAGS. Sommeren 1982 fangede DR-TV i en direkte transmission GNAGS på årets Roskilde Festival, en af karrierens store koncerter. GNAGS fejrede julen det år med singlen "Gnags´ Julesang", som blev vist i TV til en tegnefilm af Peder Bundgaard. I januar-februar 1983 arbejdede GNAGS i studiet med en ny producer, nemlig amerikaneren Jack Nuber. I april udkom albummet "X" med numre som "Fodgænger", "Fuldmånen Lyser" og "Slingrer Ned Ad Vestergade". Efter "X" Drog GNAGS på turne´, det såkaldte Krydstogt, med en af de hidtil største hjemlige produktioner. Sommeren 1987 var GNAGS efter nogle års pause igen på Roskilde Festivalen, og samme efterår udsendtes "Har De Puttet Noget I Kaffen" med de hidtil mest private og personlige tekster af Peter AG og sange som "Den Dejligste Morgen". I marts 1988 turnerede GNAGS på Cuba og i Nicaragua, hvor man senere aktivt støttede etableringen af et kulturhus i hovedstaden Managua. I maj samme år fulgte gruppen temaet fra "Plads Til Begejstring" op, da man i samarbejde med Dansk Ungdoms Fællesråd udsendte singlen "Rejsegrammofonen/Lisom Bobler" som led i en kampagne mod fremmedhad under mottoet: "En fremmed er en ven, du ikke har mødt". Sommeren 1988 brugte GNAGS bl.a. på Muskelsvindsfondens Grønne Koncerter. Over 100.000 så gruppen ved afslutningskoncerten i Valbyparken i København den 17.juli. I sommeren 1990 solgte GNAGS - sammen med de senere tilkomne medejere Jesper Bay og Thomas Helmig - pladeselsskabet Genlyd til det tyske multinationale koncern Bertelsmann, hvis pladeselskab BMG har udgivet alle GNAGS pladerne indtil år 2000.. Den første plade på det "nye" pladeselskab blev "Lygtemandens Sang". Pladen blev en ny salgssucces. I februar 1996 udkom "Gösta Hammerfedt". Den blev samme forår og sommer fulgt op af en succesturne med en lang række koncerter, med bl.a. optræden på Muskelsvindsfondens Grøn Koncertturne og en koncert på plænen i Tivoli i København. I løbet af efteråret 1999 og vinteren 1999/2000 var Gnags i studiet igen for at lave et nyt album, som de gav navnet "Ridser, Revner og Buler". Pladen blev sendt på gaden den 6 april år 2000 på pladeselskabet RecArt. I forbindelse med det ny album er Gnags på endnu en turné rundt i Danmark. Det blev til over 30 koncerter sommeren over. "Skønhedspletter" - Det er titlen på Gnags' 23. album der udkom den 25. marts 2002. Produceret af Jan Sivertsen og GNAGS og udgivet på det århusianske pladeselskab RecArt Music. |